Blog: binnen gamen of buiten spelen? Gamification is de gouden middenweg

Als 25 jarige toegepast psycholoog in opleiding heb ik de opkomst van (spel)computers en moderne videogames van dichtbij meegemaakt. In mijn jeugd was dan ook zeker een significante verschuiving waar te nemen. Waar ik, toen ik nog een jong broekie was, voornamelijk buiten speelde, ruilde ik toen ik een jaar of 10 was het buitenspelen met alle plezier in voor de computer.

door Dennis Botman

Inmiddels heb ik tijdens mijn studie geleerd dat het niet zo vreemd is dat ik videogames boven buitenspelen verkoos. Door de continue beloningen die je verkrijgt tijdens het spelen komt dopamine vrij in de hersenen, waardoor je een positief gevoel ervaart. Dopamine is tevens het stofje dat verantwoordelijk is voor verslavingen. Naarmate ik ouder werd ging ik steeds meer en langer gamen. De hoge prestatiedruk die tegenwoordig rust op het kiezen van een juiste opleiding en het voorbereiden op de toekomst droeg voor mij bij aan de aantrekkelijkheid om te gaan gamen. Immers, je hoeft je niet druk te maken om de ‘echte’ wereld als je aan het gamen bent. Het is een geweldige manier om aan de realiteit te ontsnappen.

Onderzoek Jantje Beton: kinderen spelen meer binnen dan buiten

Het is dus geen wonder dat schermtijd van kinderen in deze tijd toeneemt. Waarom zou je immers buiten spelen als je talloze werelden vanuit de veiligheid van je eigen huis kunt ontdekken? Entertainment in de vorm van een tablet of mobiel is vaak binnen handbereik. Of ze nou games spelen, YouTube kijken of social media checken, schermtijd neemt toe en kinderen spelen steeds minder vaak buiten. Uit onderzoek van Jantje Beton blijkt dat kinderen in 2018 vaker binnen spelen dan buiten. Daar waar (groot)ouders vroeger massaal naar buiten gingen, spelen kinderen nu binnen. In vergelijking met 2013 is het aantal kinderen dat elke dag buiten speelt in de buurt gedaald van 20% naar 14%. Van de 1,2 miljoen kinderen op de basisschool zijn er dus meer dan 1 miljoen kinderen die niet meer dagelijks buitenspelen.

Positieve effecten van gaming

Hoewel de nadelen van een toenemende schermtijd bekend zijn (lees: overgewicht, verminderd concentratievermogen, risico op verslaving etc.) zijn er nog weinig aantrekkelijke alternatieven om (gamende) kinderen meer aan het bewegen te krijgen. Je kunt natuurlijk je kind verbieden om te gamen, maar dan weerhoud je hem of haar ook van de positieve effecten van gaming. Zoals eerder genoemd wordt dopamine aangemaakt tijdens het gamen. Dit zorgt ervoor dat kinderen een positief gevoel krijgen en verbetert volgens Ashby et al. (1999) tevens cognitieve prestaties. Daarnaast kunnen kinderen veel van games leren, omdat aspecten als creativiteit, besluitvorming en het maken van (online) vrienden in veel games gestimuleerd worden.

 

Binnen gamen of buiten spelen?
Gamification is de gouden middenweg

Een andere, minder drastische, mogelijkheid om kinderen meer te laten bewegen is om ze actieve games te laten spelen waarbij gamification wordt toegepast. Gamification is het toepassen van gamedenken en gametechnieken in niet-game omgevingen. Bij gamification worden spelelementen gebruikt om gebruikers te motiveren en hun ervaring te verrijken. Zoals het uitvoeren van fysieke opdrachten in de echte wereld om beloningen te verdienen in de game wereld. Het nieuwe online platform Happy Life is hierop gebaseerd. Sportbedrijf Deventer heeft dit ontwikkeld zodat alle kinderen op een leuke manier kunnen voldoen aan de beweegnorm. Via dit online platform zetten we kinderen offline meer in beweging. Hoe we dat precies doen? Dat lees je in de volgende blog.